محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار توییتی از راه‌اندازی سایتی به‌نام نت‌سنج‌پلاس (netsanjplus.ir) برای اولین‌بار در جهان خبر داد که از طریق آن می‌توان وضعیت پوشش، کیفیت و شکایات مردم را مشاهده کرد. وزیر ارتباطات همچنین وعده داده است که روزانه به ۵۰ نفر از مشارکت‌کنندگانی که نظر خود را در سامانه ثبت کنند یک سال اینترنت رایگان هدیه داده خواهد شد. او در توییت خود نوشت:

اولین‌بار در جهان

برای اینکه اپراتورها کیفیت اینترنت بهتری بهتون بدهند، سایت نت‌سنج‌پلاس رو راه‌اندازی کردیم. می‌تونید وضعیت پوشش و کیفیت و شکایات مردم رو ببینید به‌همراه روزانه هدیه‌ی یک‌سال اینترنت رایگان به ۵۰ نفر از ‌مشارکت‌کنندگان در نظارت بر سامانه و شبکه!

از امکانات سایت می‌توان به تست کیفیت و دسترسی اینترنت همراه، اینترنت پرسرعت (ADSL) و اینترنت بی‌سیم (TD-LTE) در سراسر کشور اشاره کرد. همچنین به منظور ارائه‌ی خدمات مطلوب‌تر، تمامی اطلاعات مربوط به کیفیت شبکه‌ی اپراتورهای ثابت و سیار، در این سامانه به‌صورت مداوم پایش می‌شود. در صفحه‌ی نخست سایت نیز نوشته شده است ۸۷ درصد از جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشور به اینترنت پهن باند دسترسی دارند و ضریب نفوذ تلفن همراه از مرز ۱۳۹ درصد عبور کرده است. این آمار، گستردگی و پوشش سراسری ارتباطات در سراسر ایران را نوید می‌دهد.

وزیر ارتباطات پیش‌تر نیز اعلام کرده بود اقداماتی برای بهبود کیفیت اینترنت انجام داده است. او ساعاتی پیش از اعلام این خبر نیز بار دیگر این موضوع را اعلام کرد و گفت:

امشب تلاش ۲ساله‌ی همکارانم برای بهبود کیفیت اینترنت رونمایی می‌شود. همه ‌تلاش کردیم تا ۳۰۰هزار ایرانی متصل به اینترنت موبایل را به ۷۰میلیون برسانیم؛ در حدود ۴سال. برای رشد کسب‌وکار و برای مردم. رشدی بی‌نظیر در دنیا. به کیفیت اهتمام داشتیم اما از حالا یک جهش بزرگ را آغاز می‌کنیم.

با مراجعه به وب‌سایت نت‌سنج‌پلاس و پس از مشخص کردن موقعیت مکانی، می‌توان وضعیت اینترنت آن منطقه را در اپراتور‌های مختلف به‌صورت تقریبی مشاهده کرد که می‌تواند اطلاعاتی را برای افرادی که در پی خرید اینترنت هستند، ارائه کند.

وزیر ارتباطات با انتشار توییت دیگری یک نمونه خروجی از این سامانه را ارائه داد:

این یک خروجی تاکنون از «نت‌سنج‌پلاس» در محدوده‌ی سیدخندان در تهران است. همه‌ی خیابان‌ها و کوچه‌ها و جاده‌ها و روستاها رو گام‌به‌گام اومدیم، شش هزار سنجه‌ی اندازه‌گیری کیفیت -آنلاین- گذاشتیم؛ شکایات و نظرات شما رو هم منعکس کردیم تا دیگه کیفیت یک جعبه سیاه نباشه.

 

 

به‌روزرسانی: وزیر ارتباطات در صحبت‌های خود در لایو اینستاگرامی در خصوص معرفی سامانه نت‌سنج‌پلاس افزود، سرعت اینترنت خانگی در برخی استان‌ها به دلیل مشکلات ارائه‌ی خدمات پایین است اما در برنامه داریم که تا پایان خردادماه سال ۹۹ سرویس VDSL را جایگزین سرویس ADSL برای ۲۵ درصد مشترکان کنیم که این سرویس، سرعت اینترنت را تا چهار برابر افزایش می‌دهد. هم‌اکنون بخش زیادی از شهر دزفول به این فناوری مجهز شده و در قم نیز این سرویس در حال راه‌اندازی است. جهرمی گفت:

سامانه‌ی «نت سنج» حاصل دو سال کار مجموعه‌ی رگولاتوری است. در چند سال اخیر تلاش زیادی شد تا مجموعه دسترسی ارتباطات مردم به اینترنت را توسعه دهیم. در ابتدای دولت یازدهم مجموع مشترکان اینترنت موبایل در کشور بیش از ۳۰۰ هزار نبود و فقط یک اپراتور خدمات 3G ارائه می‌داد اما هم‌اکنون هر سه اپراتور در سراسر کشور این خدمات را ارائه می‌دهند. امروز بیش از ۷۰ میلیون ایرانی در ۱۲۴۲ شهر و در بیش از ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به خدمات پهن باند موبایل دسترسی دارند.

آذری جهرمی کیفیت و قیمت اینترنت را مطالبه‌ی مهم کاربران دانست و گفت:

کاربران بسیاری از کیفیت خدمات اینترنت شکایت دارند و این شکایات را در سامانه‌ی ۱۹۵ و فضای شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. براین اساس بهترین راه مدیریت این درخواست‌ها و نیازمندی‌های کاربران، نظارت دقیق و ارزیابی از سه اپراتور موبایل، ۱۷ شرکت خدمات‌دهنده‌ی اینترنت و مخابرات ایران است. طی ۲ سال گذشته، بیش از ۱۲۴۲ شهر و همه‌ی روستاها و تمام جاده‌های کشور را از نظر کیفیت ارتباطات پایش و اندازه‌گیری کردیم و ۶ هزار حسگر آنلاین که کیفیت ارتباطات را مورد رصد قرار می‌دهند، نصب کرده‌ایم که این اطلاعات و تمامی شکایات در سامانه‌ی نت سنج ثبت شده است. هم‌اکنون هر کاربر ایرانی با مراجعه به سایت «نت سنج پلاس» در هر مکان می‌تواند ببیند چه شرکت‌هایی چه خدماتی ارائه می‌دهند و کیفیت پوشش آن‌ها چگونه است. در همین حال، میزان سرعتی که کاربر دریافت می‌کند و میزان شکایت و اندازه‌گیری کیفیت شبکه قابل مشاهده است و کاربر می‌تواند مشاهده کند که کدام اپراتور با چه کیفیتی سرویس می‌دهد.

وی در پایان اضافه کرد، تاکنون هیچ‌کدام از رگولاتورهای دنیا چنین سامانه‌ای نداشته‌اند و ما این طرح را در اتحادیه‌ی جهانی مخابرات به‌عنوان اولین کشور ثبت می‌کنیم. این موضوع باعث شفافیت کیفیت ارتباطات می‌شود و حقوق مشترکان اینترنت به رسمیت شناخته خواهد شد. اعتراض کاربران به فعالیت اپراتورها به‌صورت آنلاین نمایش داده می‌شود. جهرمی گفت:

سرعت ارتباطات داخلی و اینترنت از طریق سامانه‌ی نت سنج پلاس برای هر کاربر قابل اندازه‌گیری در هر منطقه‌ای است و سایر کاربران نیز که در آن منطقه حضور دارند می‌توانند نتایج ارزیابی کاربر را مشاهده کنند. نتیجه‌ی این اقدام یک مکانیزم مناسب برای افزایش کیفیت ارتباطات است و در این سامانه فرقی میان مناطق محروم و شهری وجود ندارد.