ترامپ با هدف کمک به تحقق برنامه‌ی ناسا برای بازگرداندن فضانوردن آمریکایی به سطح ماه تا سال ۲۰۲۴، افزایش ۱۲ درصدی بودجه‌ی این سازمان را برای سال آینده درخواست کرده است. بودجه‌ی پیشنهادی دولت آمریکا که روز دوشنبه منتشر شد، اختصاص مبلغ ۲۵/۲ میلیارد دلار برای ناسا در سال مالی ۲۰۲۱ را پیش‌بینی می‌کند که در‌مقایسه‌با بودجه‌ی ۲۲/۶ میلیارد دلاری دریافتی سازمان فضایی آمریکا در سال جاری، افزایشی درخورتوجه محسوب می‌شود.

اگر درخواست دولت تصویب شود، بیشترین بودجه‌ی دریافتی ناسا را در دهه‌های گذشته شاهد خواهیم بود. تقریبا نیمی از این بودجه معادل ۱۲/۳ میلیارد دلار به تأمین مالی برنامه‌ی آرتمیس ناسا اختصاص خواهد یافت که پروژه‌ای بلندپروازانه برای قراردادن نخستین زن روی سطح ماه در پنج سال آینده است. از این رقم درحدود ۳/۴ میلیارد دلار صرف ساخت سطح‌نشین‌های قمری تجاری جدید خواهد شد تا فضانوردان با آن‌ها بتوانند روی ماه فرود بیایند و ۷۰۰ میلیون دلار به تأمین مالی فعالیت‌های روی ماه اختصاص خواهد یافت. در درخواست بودجه‌ی دولت آمده است:

اولویت اصلی ناسا بازگرداندن فضانوردان آمریکایی به ماه تا سال ۲۰۲۴ و فراهم‌کردن حضوری پایدار روی سطح قمری به‌عنوان نخستین گام برای سفر به مریخ است.

در بودجه‌ی پیشنهادی ۲۰۲۱، تأکید شده است هدف نهایی آرتمیس رساندن انسان‌ها به مریخ است. مواد تکمیلی بودجه استدلال می‌کند هدف از فعالیت‌های ناسا روی ماه، کسب تجربه و آزمودن فناوری‌هایی است که در آینده، به ارسال فضانوردان ناسا به سیاره‌ی سرخ کمک خواهد کرد. همچنین، به‌منظور اطمینان از فراموش‌نشدن مریخ به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی آرتمیس، ۲۳۳ میلیون دلار اضافی برای مأموریت‌های رباتیک پیش‌گام به سیاره‌ی سرخ اختصاص می‌یابد.

هرچند بودجه‌ی ابتکارات کاوش‌های انسانی به‌طرز چشمگیر افزایش یافته است، بودجه‌ی پیشنهادی ۲۰۲۱ خواستار لغو بسیاری از برنامه‌های علمی مشابهی شده که ترامپ از زمان روی‌کار‌آمدن، درصدد کنارگذاشتن آن‌ها بوده است. درخواست بودجه‌ی ۲۰۲۱ مبلغی برای تلسکوپ نقشه‌برداری میدان باز فروسرخ (WFIRST) در نظر نگرفته است. در بودجه‌های پیشنهادی پیشین نیز، ترامپ بارها در تلاش برای لغو ساخت این رصدخانه‌ی فضایی بزرگ بود. همچنین، درخواست بودجه‌ی سال آینده دوباره می‌خواهد دو برنامه‌ی علمی ناسا با نام‌های PACE و CLARREO درکنار برنامه‌ی oSTEM کنار گذاشته شوند. علاوه‌بر‌این، دولت امسال می‌خواهد مأموریت SOFIA ناسا شامل به‌کارگیری هواپیمای مجهز و اختصاصی بوئینگ ۷۴۷ به‌عنوان رصدخانه‌ایی هوایی را با این استدلال از فهرست پروژه‌های درحال‌توسعه کنار بگذارد که بازدهی علمی آن به‌اندازه‌ی مأموریت‌های دیگر اثبات نشده است.

 

 

باوجوداین، بودجه‌ی پیشنهادی هنوز قطعی نشده؛ زیرا درخواست بودجه‌ی رئیس‌جمهور صرفا آغاز روندی بسیار طولانی است که بودجه‌ی ناسا را برای سال آینده تعیین خواهد کرد و قانون‌گذاران هر دو مجلس نمایندگان و سنا باید درباره‌ی آن تصمیم بگیرند؛ درنتیجه، هنوز معلوم نیست با آماده‌سازی طرح پیش‌نویس نمایندگان، بودجه‌ی درخواستی کنونی چقدر تغییر خواهد کرد. در گذشته، کنگره تلاش‌های دولت ترامپ برای لعو برخی پروژه‌های ناسا را نادیده گرفته بود و احتمال دارد امسال نیز همین رویه را در پیش بگیرد.

پیش از آنکه کاخ‌سفید بودجه‌ی درخواستی‌اش را منتشر کند، ناسا جزئیات بیشتری درباره‌ی آن ارائه داد و مقدار بودجه‌‌ای را فاش کرد که این سازمان انتظار دارد برای پیشبرد برنامه‌ی آرتمیس در پنج سال آینده نیاز داشته باشد. براساس پیش‌بینی، ناسا تا سال ۲۰۲۴ هرساله به افزایش یک‌میلیارد‌دلاری بودجه‌اش و رسیدن آن به میزان ۲۸/۶ میلیارد دلار در درخواست ۲۰۲۳ احتیاج دارد. این مقدار به برآورد اعلامی جیم برایدنستاین، مدیر ناسا، درباره‌ی هزینه‌ی کلی برنامه‌ی آرتمیس در سال گذشته نزدیک می‌شود. او سال ۲۰۱۹ استدلال کرد ناسا برای تحقق فرود‌های قمری آرتمیس در پنج سال آینده، احتمالا به ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار اضافی نیاز خواهد داشت. درهرصورت طبق بودجه‌ی پیشنهادی ۲۰۲۱، پیشبرد برنامه‌ی ماه به مریخ و برنامه‌های قدیمی‌تر زیرمجموعه‌ی آن درمجموع مستلزم صرف ۷۱ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۴ است.

هسته‌ی برنامه‌ی آرتمیس ناسا شامل دو قطعه‌ی سخت‌افزاری است که این سازمان در یک دهه‌ی گذشته مشغول ساختشان بوده؛ یعنی راکتی غول‌پیکر به‌نام اسپیس لانچ سیستم (SLS) و کپسول مسافربری جدید اوریون که برای حمل انسان به مقاصد واقع در اعماق فضا طراحی شده است. هر دو این برنامه‌ها که پشتیانی قوی کنگره را پشت‌سر دارند، در درخواست بودجه‌ی سال آینده به‌خوبی تأمین مالی شده‌اند و طبق آن، راکت نسل بعدی ناسا ۲/۲۵ میلیارد دلار و اوریون ۱/۴ میلیارد دلار دریافت خواهد کرد. پس از سال‌ها تأخیر، انتظار می‌رود راکت و کپسول یادشده نخستین پروازشان را در سال ۲۰۲۱ به‌همراه یکدیگر انجام دهند.

 

 

هرچند اسپیس لانچ سیستم بودجه‌ای هنگفت دریافت می‌کند، بودجه‌ی پیشنهادی به‌تعویق‌انداختن ساخت بخش فوقانی قدرتمندتر و جدید راکت را خواستار شده است. دولت استدلال می‌کند این قطعه‌ی تازه به‌شدت هزینه‌بر است و برای ارسال انسان‌ها به ماه تا سال ۲۰۲۴ به آن نیازی نیست.

افزون‌براین، درخواست بودجه بر توجه به وسایل نقلیه‌ی فضایی تجاری تأکید می‌کند. دولت از ناسا می‌خواهد برای پرتاب مأموریت پرچم‌دار این سازمان به اروپا قمر مشتری از راکتی تجاری استفاده کند. هم‌اکنون کنگره ناسا را ملزم کرده است تا برای ارسال این مأموریت، اسپیس لانچ سیستم را به‌کار گیرد؛ اما اسناد بودجه‌ی ناسا ادعا می‌کند استفاده از راکت‌های تجاری کنونی نظیر فالکون هوی یا دلتا ۴ هوی به‌جای SLS موجب صرفه‌جویی ۱/۵ میلیارد دلاری خواهد شد.

علاوه‌بر‌این، بودجه‌ی پیشنهادی در درخواستی که تا حدی برای قانون‌گذاران بحث‌برانگیز شده است، می‌خواهد سطح‌نشین‌های قمری انسانی به‌دست بخش خصوصی ساخته شوند. دولت همچنین خواستار آن است که راکت‌های تجاری بخش‌های مختلف ایستگاه فضایی جدید گیت‌وی را پرتاب کنند که ناسا امیدوار به ساختش در اطراف ماه است.

برخلاف بودجه‌های پیشنهادی پیشین از سال ۲۰۱۸، درخواست بودجه‌ی ۲۰۲۱ پشتیبانی مالی از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را تا پایان سال ۲۰۲۶ تضمین می‌کند. هرچند دولت دیگر نمی‌خواهد خانه‌ی کنونی فضانوردان در مدار را تا سال ۲۰۲۴ تعطیل کند، در پیشنهاد بودجه‌ی سال آینده بر تمایل ناسا به انتقال مسئولیت کنترل ایستگاه فضایی و قلمرو مدار نزدیک زمین به شرکت‌هایی خصوصی تأکید شده است که احتمالا می‌خواهند ایستگاه‌های فضایی خودشان را در اطراف زمین مستقر کنند. ناسا برای کمک به تحقق این گذار، ۱۵۰ میلیون دلار درخواست کرده است.

درمجموع، دولت ترامپ نخستین‌بار در طول سال‌های گذشته، بودجه‌ای مناسب برای ناسا پیشنهاد داده است. اگر ناسا انتظار دارد انسان را هرچه‌سریع‌تر به ماه بازگرداند، باید بودجه‌ی درخورتوجهی دریافت کند تا دست‌کم ضرب‌العجل تعیین‌شده را ازدست ندهد. بااین‌همه، بسیاری از قانون‌گذاران کنگره پیش‌تر درباره‌ی برنامه‌ی آرتمیس ناسا اظهار شک و تردید کرده و ضرورت فرود انسان‌ها روی ماه تا سال ۲۰۲۴ را زیر سؤال برده‌اند. ضرب‌العجل ۲۰۲۴ درصورت انتخاب مجدد ترامپ به ریاست‌جمهوری در سال جاری، با پایان دوره‌ی دوم او هم‌زمان خواهد بود. علاوه‌بر‌این، افزایش بودجه برای ناسا در حالی درخواست شده که دولت درصدد کاهش بودجه‌ی برنامه‌های آموزشی داخلی و سازمان حفاظت از محیط‌زیست است.

با وجود درخواست شخصی ترامپ از کنگره برای تأمین مالی برنامه‌ی آرتمیس در سخنرانی سالانه‌اش، معلوم نیست دولت همان مقدار بودجه‌ی درخواستی برای سازمان فضایی را دریافت خواهد کرد یا نه. گذشت زمان نشان خواهد داد قانون‌گذاران مایل‌اند چقدر بودجه به ناسا اختصاص دهند و اولویت‌های این سازمان را چه می‌دانند.