ایلان ماسک، بنیان‌گذار تسلا و پی‌پال و اسپیس‌اکس، به‌تازگی آگهی استخدامی در صفحه‌ی توییترش منتشر کرده است و در آن، از علاقه‌مندان و متخصصان هوش مصنوعی برای کار در تسلا دعوت به همکاری می‌کند. او ۱۳ بهمن در توییتی نوشت:

نداشتن مدارک دانشگاهی، مانع همکاری شما با تسلا نخواهد بود.

گویا بنیان‌گذار تسلا قصد دارد از توییتر برای استخدام نیرو در بخش هوش مصنوعی شرکتش استفاده کند. او در توییت دیگری نوشت:

به واحد هوش مصنوعی تسلا بپیوندید! تیم هوش مصنوعی به‌طورمستقیم به من گزارش می‌دهد [و] تقریبا هرروز با هم جلسه می‌گذاریم یا ازطریق ایمیل و پیام در ارتباط هستیم.

نکته‌ی مهم این است که برای همکاری با واحد هوش مصنوعی تسلا، به داشتن مدرک تحصیلی خاصی نیاز نیست. ایلان ماسک در‌این‌باره می‌گوید:

[برای این شغل] قطعا شما به مدرک دکترا نیاز ندارید. برای من اهمیتی ندارد حتی اگر از دبیرستان هم فارغ‌التحصیل نشده باشید.

 

 

درعوض، به‌نظر می‌رسد او در جست‌وجوی افرادی است که درک عمیقی از هوش مصنوعی داشته باشند؛ چراکه این‌چنین اضافه می‌کند:

[ برای قبولی] داشتن پیش‌زمینه‌ی تحصیلی ضروری نیست؛ اما داوطلبان باید آزمون برنامه‌نویسی سفت‌و‌سختی بگذرانند.

مدیرعامل تسلا پیش‌از‌این نیز دیدگاه‌های خود درباره‌ی بی‌اهمیت‌بودن مدارک تحصیلی را اعلام کرده بود. او در سال ۲۰۱۴ و در مصاحبه با یکی از نشریه‌های آلمانی فعال در حوزه‌ی خودرو درباره‌ی ویژگی‌ افراد استخدام‌شده‌ی خود گفته بود:

از دیدگاه من، اصلا به داشتن مدرک دانشگاه و حتی دبیرستان نیازی وجود ندارد. اگر کسی از دانشگاه معتبر فارغ‌التحصیل شده باشد، نشانگر این است که او قابلیت انجام کارهای بزرگی دارد؛ اما ضرورتا این‌طور نیست. اگر [به گذشته] افرادی مانند بیل گیتس و لری الیسون و استیو جابز نگاه کنید، می‌بینید این افراد به دانشگاه نرفته‌اند؛ پس قطعا فکر خوبی است اگر فرصت استخدام چنین اشخاصی را داشته باشید.

او در مصاحبه با این نشریه گفته بود به‌جای مدرک دانشگاهی، در جست‌وجوی نشانه‎‌هایی از نبوغ و توانایی است. درحقیقت، تسلا در جست‌وجوی افراد مستعدی در‌زمینه‌ی هوش مصنوعی است تا به هدف بلندپروازانه‌اش، یعنی ساخت خودروهای خودران، جامه عمل بپوشاند. در وب‌سایت این شرکت نیز، آمده است خودروهای تسلا در آینده به‌طور کامل خودران خواهند بود و سخت‌افزارهای استفاده‌شده‌ی فعلی مجهز به نرم‌افزارهای نیمه‌خودران رایج نیاز دارند به‌طور مستمر به‌روز‌رسانی شوند تا سرانجام روزی توانایی تبدیل به سیستمی کاملا خودران را داشته باشند.

دیدگاه شما درباره‌ی استخدام در شرکت‌های بزرگ فناوری چیست؟ آیا فکر می‌کنید کارکنان شرکت‌های بزرگ و پیشرو، لزوما باید دانش‌آموخته دانشگاه باشند؟