شرکت فناوری پزشکی ماسیمو (Masimo) دادخواست تازه‌ای علیه اپل در دادگاه منطقه‌ی مرکزی کالیفرنیا ثبت کرده است. شرکت مذکور مدعی شده است اپل در ساخت ساعت‌های اپل‌واچ سری ۴ و اپل‌واچ سری ۵ از اطلاعات مندرج در ۱۰ مورد حق اختراع متعلق به شرکت استفاده کرده است. در جزئیات این شکایت، به‌صورت ویژه‌ به نقض مالکیت معنوی ویژگی‌های سلامت اپل‌واچ نظیر پایش ضربان قلب اشاره شده است.

بنابر اطلاعات مندرج در این پرونده، ماسیمو به‌عنوان شرکتی پیش‌گام در فناوری تشخیص بالینی غیرتهاجمی، طیف گسترده‌ای از فناوری‌های حوزه‌ی پایش ضربان قلب و میزان اکسیژن موجود در خون و سایر پارامترهای تشخیص‌دادنی با کمک نور را توسعه داده است. این شرکت اضافه می‌کند سرمایه‌ی هنگفتی در بخش تغییر حجم‌سنجی نوری (PPG) صرف کرده است. اساس این تکنولوژی سنجش نور بازتاب‌شده از بدن بیمار و تغییرات در میزان میرایی نور تابیده‌شده به بافت را شامل می‌شود که می‌توان از آن برای سنجش میزان عناصر موجود در خون بیمار بهره برد.

درادامه‌ی این شکایت آمده است:

فناوری استخراج سیگنال (SET) شرکت Masimo مشکلات بسیاری را درزمینه‌ی دستگا‌ه‌های PPG برطرف کرده و قابلیت اطمینان و دقت سیگنال‌های فیزیولوژیکی را بهبود داده است.

همچنین، این شرکت به توسعه‌ی سایر فناوری‌های غیرتهاجمی خود با هدف اندازه‌گیری هموگلوبین و کربوکسی هموگلوبین و متاموگلوبین اشاره می‌کند.

 

در سال ۲۰۱۳ و پیش از معرفی اپل‌واچ، اپل مذاکراتی را با Masimo با هدف استفاده از فناوری‌های پزشکی در محصولی معرفی‌نشده آغاز کرد؛ اما درست زمانی‌که به‌نظر می‌رسید مذاکرات اولیه به‌خوبی پیش می‌رود، کوپرتینویی‌ها مذاکرات را نیمه‌کاره رها کردند و در سال ۲۰۱۴، استخدام چندین عنصر مهم شرکت ماسیمو، ازجمله مایکل اوریلی، مدیر ارشد و معاون اجرایی بخش پزشکی و مارسلو مالینی لامِگو، مدیر ارشد فناوری شرکت Cercacor، از زیرمجموعه‌های ماسیمو را آغاز کرد. این سیاستی بود که پیش از این هم اپل به‌کار گرفته بود.

سرکاکُر (Cercacor) یکی از شرکت‌های تابعه‌ی ماسیمو است که در سال ۱۹۹۸، با عنوان آزمایشگاه‌های ماسیمو (Masimo Labs) از شرکت اصلی جدا شد و پس از آن تغییرنام داد. ماسیمو مالک سرکاکُر نیست؛ اما دو شرکت هنوز قرارداد همکاری متقابل دارند.

ماسیمو و سرکاکُر به اپل درباره‌ی استفاده از این پتنت‌ها هشدار داده بودند؛ اما اپل همچنان به ثبت پتنت‌هایی مشابه با پتنت‌هایی ادامه داد که شرکت‌های فناوری پزشکی ثبت کرده بودند. گویا لامِگو که نام او به‌عنوان مخترع بسیاری از این پتنت‌ها مطرح شده، در آن زمان درگیر توسعه‌ی تکنولوژی مشابهی برای شرکت‌ها ماسیمو و سرکاکُر بوده است و همین امر باعث این گمانه‌زنی شده بود که احتمالا او از موقعیت خود به‌نفع اپل استفاده کرده باشد.

جو کیانی، مدیر ارشد اجرایی شرکت ماسیمو، می‌گوید برخی از افراد استخدام‌شده‌ی اپل به منابع زیادی از فناوری دسترسی دارند. او معتقد است اپل برای استخدام این افراد دستمزد نجومی پیشنهاد داده است. کیانی بیان می‌کند:

آن‌ها [سران اپل] مردم را می‌خرند. فقط امیدوارم اپل آن کاری را انجام ندهد که مشغول انجامش هستیم.

به‌نظر می‌رسد منظور جو کیانی استفاده‌ی اپل از پتنت‌های ماسیمو و سرقت فناوری این شرکت است. طبق گزارش‌ها، ماسیمو ازطریق مراجع قانونی در پی آن است که از استفاده‌ی اپل از گواهی ثبت اختراعات متعلق به خود جلوگیری کند. بازگرداندن اطلاعات محرمانه و جبران خسارت وارده نیز از دیگر مطالبات مطرح‌شده در طرح دعاوی یادشده است.