لامبورگینی با همکاری MIT درحال کار روی ابرخازن پیشرفته‌ای است که می‌تواند برای ذخیره‌ی انرژی در خودروهای هیبریدی مورد استفاده قرار گیرد.

اولین مدل‌های هیبریدی تولیدی لامبورگینی قرار است دارای فناوری الکتریکی پیش‌گام باشند و سوپراسپرت‌ساز ایتالیایی روی ساخت ابرخازن‌های سبک‌وزن و امکان استفاده از بدنه‌های فیبرکربنی برای ذخیره انرژی الکتریکی متمرکز شده است.

لامبورگینی با انستیتو فناوری ماساچوست (MIT) در چند پروژه‌ی تحقیقاتی با محوریت ابرخازن‌های ذخیره‌ی انرژی که می‌تواند سریع‌تر شارژ شود و انرژی بیشتری را نسبت به باتری‌های لیتیوم‌یون با اندازه‌ی مشابه در خود ذخیره کند و همچنین روش‌های ذخیره‌سازی انرژی در مواد جدید همکاری می‌کند.

ریکاردو بتینی، رئیس بخش مدیریت پروژه تحقیق و توسعه لامبورگینی گفت مشخص است که آینده از آن انرژی برق خواهد بود، اما الزامات فعلی وزن باتری‌های لیتیوم‌یون بدین معنی است که هم‌اکنون بهترین راه‌حل موجود برای این شرکت نیست.

بتینی افزود: لامبورگینی همیشه به‌معنی سبکی وزن، عملکرد، لذت و ارتباط بین خودرو راننده بوده است. ما باید این موارد را در آینده برای خودروهای سوپراسپرت خود حفظ کنیم.

سال ۲۰۱۷ فناوری یادشده در خودروی مفهومی ترزو میلنیو (Terzo Millennio) به پیش‌نمایش گذاشته شد. از ابرخازن کوچکی نیز در مدل ۸۱۹ اسب بخاری Sián FKP 37 بهره گرفته می‌شود. این مدل از پیشرانه ۶/۵ لیتری خورجینی ۱۲ سیلندر لامبورگینی در ترکیب با موتور الکتریکی ۴۸ ولت و ابرخازن استفاده می‌کند. موتور الکتریکی، ۳۴ اسب‌بخار قدرت و ۳۴ کیلوگرم وزن دارد و لامبورگینی ادعا می‌کند که سه برابر سریع‌تر از باتری لیتیوم‌یون با اندازه‌ی مشابه شارژ خواهد شد.

اگرچه ابرخازن مورد استفاده در خودروی سوپراسپرت سیان نسبتا کوچک است، لامبورگینی و MIT تحقیقات خود را دراین‌زمینه ادامه می‌دهند. آن‌ها اخیرا پتنت جدیدی به‌نام خود ثبت کرده‌اند که می‌تواند به‌عنوان مبنای فنی برای ابرخازن قدرتمند نسل آینده مورد استفاده قرار گیرد.

بتینی به نشریه اتوکار گفت که تولید این فناوری حداقل دو تا سه سال زمان نیاز دارد؛ اما ابرخازن‌ها اولین قدم در نقشه‌ی راه برای برقی کردن خودروهای لامبورگینی هستند. MIT درحال انجام مطالعه‌ای روی چگونگی استفاده از فیبرکربن تزریق‌شده با مواد مصنوعی برای ذخیره‌سازی انرژی است.

بتینی همچنین گفت:

اگر بتوانیم خیلی سریع‌تر انرژی بگیریم و از آن استفاده کنیم، خودرو سبک‌تر می‌شود. ما همچنین می‌توانیم انرژی را در بدنه ذخیره کرده و از خودرو به‌عنوان باتری استفاده کنیم؛ این بدان معنی است که می‌توانیم وزن خودرو را کاهش دهیم.

اگرچه لامبورگینی قصد دارد در سال‌های آینده از پیشرانه‌های هیبریدی در خودروهای خود بهره ببرد، بتینی گفت که هدف این شرکت تولید اولین خودروی تمام الکتریکی در سال ۲۰۳۰ است.

باوجود این موارد، ممکن است که لامبورگینی در سال ۲۰۲۵ خودروی تمام برقی در کلاس گرندتورر چهار سرنشین را راهی بازار کند؛ همچنین احتمالاً با استفاده از پیشرانه پورشه کاین، نسخه‌ی پلاگین هیبریدی از شاسی‌بلند لامبورگینی اوروس را عرضه خواهد کرد. لامبورگینی در حال تحقیق برای ایجاد صدا در خودروهای الکتریکی خود است. این شرکت مدت زیادی است که صدای پیشرانه‌های V10 و V12 خود را کلید جذابیت آن‌ها می‌داند.

ریکاردو بتینی همچنین افزود:

ما در شبیه‌ساز خود با راننده‌های حرفه‌ای آزمایش انجام دادیم و صدا را حذف کردیم. باتوجه به سیگنال‌های عصبی می‌دانیم كه وقتی صدا حذف شود، درگیری و تعامل راننده کاهش می‌یابد؛ زیرا بازخورد از بین می‌رود. باید صدای اصیل لامبورگینی را برای مدل‌های آینده پیدا کنیم تا جذابیت خودروها همچنان امتداد یابد.

منبع: زومیت