قطع اینترنت، هر ساعت ۳۵۰ هزار دلار به اپراتورهای تلفن همراه هندوستان زیان می‌زند

 به گزارش خبرگزاری رویترز از دهلی‌نو، هر ساعت قطعی اینترنت برای اپراتورهای تلفن همراه این کشور رقمی حدود ۳۵۰ هزار دلار ضرر مالی در پی داشته است.

پارلمان هند به‌تازگی قوانینی برای تسهیل اعطای حق شهروندی به اقلیت‌هایی از کشورهای همسایه یعنی افغانستان و پاکستان و بنگلادش تصویب کرده است که این قوانین شامل مسلمانان نمی‌شود. همین امر آتش خشم بسیاری را برانگیخت و منجر به بروز اعتراضات سراسری در این کشور شد.

این قانون جدید، هم‌زمان با طرحی موسوم به طرح ثبت ملی شهروندان به اجرا درآمد که بسیاری از منتقدان آن را اقدامی علیه مسلمانان از سوی دولت ملی‌گرای هندو به رهبری نارندرا مودی تلقی می‌کنند.

 

دولت هند برای سرکوب اعتراضات مردمی، که بیشتر در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و تیک‌تاک نمود داشت، دستور قطع اینترنت موبایل را داد که این عمل مورد انتقاد جدی کنشگران و فعالان آزادی اینترنت قرار گرفت. به‌عنوان مثال روز جمعه گذشته، اینترنت تلفن همراه در ۱۸ ناحیه از شمال ایالات اوتار پرداش به‌کلی قطع شد و روز شنبه نیز، سرویس‌های اینترنت خانگی در مناطق حومه دهلی نو، پایتخت این کشور به مدت ۲۴ ساعت در دسترس نبوده است.

براساس آمار، هندی‌ها هر ماه از طریق گوشی‌های هوشمند خود حجمی معادل با ۹/۸ گیگابایت اطلاعات مصرف می‌کنند که این بالاترین رکورد سرانه مصرف اینترنت در جهان است.

راجان ماتیوس، مدیر انجمن اپراتورهای همراه هندوستان در این خصوص به خبرنگار رویترز می‌گوید:

ما هزینه‌های مربوط به قطعی‌ اینترنت را بررسی کرده‌ایم و براساس محاسبات ما، با درنظرگرفتن افزایش فعالیت‌های آنلاین در روزهای انتهایی سال ۲۰۱۹، ضرر مالی هر ساعت قطعی اینترنت برای اپراتورها حدود ۲۴/۵ میلیون روپیه (۳۵۰ هزار دلار) برآورد می‌شود.

 

 این اولین باری نیست که دولت هند اقدام به قطع اینترنت می‌کند. پیش از این نیز مرداد ماه امسال پس از لغو خودمختاری منطقه کشمیر، دولت به مدت ۱۴۰ روز اینترنت این ناحیه را به‌طور کامل قطع کرده بود.