مدیرعامل اپل، تیم کوک، ادعا می‌کند در آینده، شرکتش بیشتر‌ین سهم را درزمینه‌ی سلامت بشر خواهد داشت و اقدامات زیادی برای تحقق این ادعا در حال انجام است. کوک به عملکرد پایش نوار قلب (ECG) در اپل‌واچ اشاره می‌کند و می‌گوید شرکتش نتایج تحقیقات خود را برای سلامتی بشر در قالب محصولات و نرم‌افزار‌ها‌یی مانند اپلیکیشن سلامتی، نظارت بر فعالیت، پیگیری چرخه، اپلیکیشن‌های پزشکی و طراحی‌های حسگر پیشرفته ارائه می‌کند.

همه‌ی این ابزار‌ها برای سلامتی بشر مفید هستند؛ اما واقعا اپل می‌تواند سهم بزرگی در سلامتی بشر داشته باشد؛ در‌حالی‌که فقط درصد کمی از مردم کره‌ی زمین می‌توانند به محصولات آن دسترسی داشته باشند؟

مدیرعامل اپل می‌گوید نمی‌خواهد در آینده مردم اپل را فقط با گوشی آیفون بشناسند. او سخنانش را این‌چنین ادامه می‌دهد:

برخلاف این ادعا، امروزه اپل برای کارکردن روی موضوعات پیچیده‌تر معروف نیست و کسب‌و‌کار این شرکت معمولا حول تخصص اصلی این شرکت، یعنی ابداع محصولاتی با فناوری پیشرفته برای مصرف‌کنندگان خاص شکل می‌گیرد. شمارش اقدامات فعلی اپل درزمینه‌ی سلامتی و درستی ادعای تیم کوک درباره‌ی آینده‌ی این شرکت سخت است.

کوک در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد سلامتی موضوع مهمی در سراسر جهان است و فکر می‌کند به یک دید جدید دراین‌زمینه رسیده‌ است. وی می‌گوید در سال‌های بعد، این شرکت به‌تدریج نرم‌افزارهایی معرفی کرد که باعث شد مردم راحت‌تر بتوانند از سلامتی خود مراقبت کنند. ویژگی‌های ECG در ساعت هوشمند اپل‌واچ نمونه‌ی خوبی است که اخیرا معرفی شده است. همچنین، اپل با اپلیکیشن Health Records توانست گام بزرگی در راستای هدف جدید خود بردارد. این اپلیکیشن به کاربران کمک کرد سلامتی خود را زیرنظر بگیرند.

اگرچه در‌حال‌حاضر اپل روی ابزار‌‌هایی تمرکز کرده است که به مشتریان امکان نظارت و مدیریت بر سلامتی خود را می‌‎دهد، این شرکت مطمئنا در آینده راه‌های تأثیر‌گذار‌تری برای مراقبت‌های سلامتی معرفی خواهد کرد. از دیدگاه شما، فناوری‌های اپل چگونه توانسته است بخشی از پیشرفت‌های جدید در زمینه سلامتی باشد؟ در این مطلب، با پنج نمونه از پیشرفت‌هایی آشنا می‌شویم که فناوری‌های اپل باعث ایجاد آن‌ها شده است.

۱. پرینت سه‌بعدی
یکی از رویداد‌های بزرگ فناوری در سال ۲۰۱۹ این بود که پزشکان توانستند با استفاده از سلول‌های بیمار، قلب انسان را به‌صورت سه‌بعدی چاپ کنند. اگرچه این قلب اندامی کاربردی نبود، رویدادی مهم در فناوری محسوب می‌شد که نشان داد ساخت اندام واقعی نمی‌تواند خیلی دور از واقعیت باشد.

۲. واقعیت افزوده
سیستم‌هایی در مراکز آموزش پزشکی وجود دارد که به پزشکان برای آماده‌سازی در جراحی‌های پیچیده کمک می‌کنند؛ مانند ۲۴ مرکز آموزش جراحی جانسون و جانسون (Johnson & Johnson).

۳. نظارت از راه دور بر بیماران
امکاناتی مانند اندازه‌گیری گلوکز و ECG و نظارت بر فشارخون بیمار از راه دور وجود دارد. این امکانات بیماران را قادر می‌سازد مجبور نباشند در بیمارستان‌ها عمر خود را بگذرانند و بتوانند در بیرون از بیمارستان‌ها به زندگی عادی خود ادامه دهند.

۴. مراقبت‌های سلامتی و محرمانه برپایه‌ی سیستم ابری
اپل می‌کوشد برای حفظ حریم خصوصی کاربران و حل مشکلات آن‌ها، سیستم‌های هوشمند ابری را گسترش دهد. این سیستم‌ها می‌توانند امکانات بیشتری به سیستم نظارت از راه دور اضافه کنند.

۵. هوش بینایی ماشین
در‌حال‌حاضر، از فناوری‌هایی مانند اپلیکیشن Gauss Surgical’s Triton برای نظارت بر خون‌ریزی در عمل‌ها‌ی جراحی و سیستم Ibex Second Read برای تشخیص سرطان پستان استفاده می‌شود.

شارلوت دیویس، تحلیلگر ارشد مراقبت‌های سلامتی و زندگی، در سال ۲۰۱۳ درزمینه‌ی سلامتی دیجیتال پیش‌بینی کرده بود در آینده با استفاده از تلفن‌های هوشمند و وسایل نظارتی، مراقبت‌ها بیشتر در بیرون از بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها انجام خواهد شد. این فناوری‌ها با افزایش تعداد بیمارانی اهمیت بیشتری می‌یابد که در خانه یا سایر مراکز اجتماعی مراقبت می‌شوند.

گذشت زمان صحت این پیش‌گویی را نشان می‌دهد؛ اما در‌حال‌حاضر باتوجه‌به وضعیت موجود، می‌توانیم بگوییم درمان از راه دور بیشتر از قبل انجام می‌شود و دستگاه‌های تلفن‌همراه برای چنین مراقبت‌هایی بسیار مهم هستند. AR و نظارت و اتوماسیون از راه دور بر بیماران انجام جراحی‌های کوچک را ممکن ساخته است. برای مثال، امسال پزشکی در چین توانست با استفاده از شبکه‌ی 5G به‌صورت آزمایشی حیوانی را از راه دور عمل جراحی کند.

طبق ادعای کوک که در آینده همه اپل را به‌خاطر اقداماتش برای سلامتی بشر می‌شناسند، شاید این پیشرفت‌ها همان برنامه‌های طولانی‌مدت مدنظر کوپرتینویی‌ها باشد.