به‌نظر می‌رسد آژانس فدرال آمریکا قصد دارد از ادغام فیسبوک و اینستاگرام و واتساپ جلوگیری کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد فیسبوک از ابتدای سال جاری میلادی در تلاش است تا سه پلتفرم مخصوص چت خود، فیسبوک مسنجر و واتساپ و اینستاگرام را ادغام کند. هرچند اگر نگرانی‌های اخیر درباره‌ی فیسبوک بجا باشد، تمام این تلاش‌ها بی‌ثمر خواهد ماند. به‌گزارش وال‌استریت ژورنال، آژانس فدرال تجارت (Federal Trade Commision) اخیرا به برنامه‌های فیسبوک حساس شده و ممکن است فعالیت‌های این شرکت برای ادغام این سه پیام‌رسان را متوقف کند.

مارک زاکربرگ ایده‌ی ادغام این سه پیام‌رسان را اولین‌بار اوایل امسال مطرح کرد. براساس این ایده، فیسبوک مسنجر و اینستاگرام و واتساپ هچنان فعالیت مستقل خواهند داشت؛ اما کاربران هریک از این پیام‌رسان‌ها، مستقل از وضعیت حساب کاربری‌شان در دو پلتفرم‌ دیگر، می‌توانند با اعضای آن‌ها ارتباط برقرار کنند. این بدین‌معنا است که اگر حساب کاربری واتساپ داشته باشید، می‌توانید با افرادی صحبت کنید که در اینستاگرام حساب کاربری دارند؛ اما در واتساپ حساب کاربری ندارند. این تغییر باعث خواهد شد کسب‌و‌کارهای مبتنی‌بر امکانات مالی و تجاری فیسبوک پررونق شود. مهم‌ترین ویژگی ادغام این سه پلتفرم کدگذاری‌شدن تمام پیام‌هایی خواهد بود که ازطریق این سه پیام‌رسان و بین آن‌ها تبادل می‌شود.

فیسوک مالک سه پیام‌رسانی است که درواقع از بزرگ‌ترین پیام‌رسان‌های جهان محسوب می‌شوند؛ به‌همین‌دلیل، FTC درزمینه‌ی ادغام آن‌ها نگرانی‌هایی دارد. شایان ذکر است فیسبوک مدت‌ها است که مالک این سه پیام‌رسان است و جای تعجب دارد که FTC تاکنون دراین‌زمینه صحبتی نکرده‌ است. اگر آن‌ها واقعا نگرانی‌هایی داشتند، باید پیش از این مداخله می‌کردند.

نگرانی‌ها درباره‌ی تک‌قطبی‌سازی پیام‌رسان‌ها به‌دست فیسبوک چندان بی‌اساس نیست؛ اما همین واقعیت که این سه پیام‌رسان متعلق به فیسبوک است، نشان می‌دهد صدور حکم قضایی درباره‌ی ادغام آن‌ها اثر بسیار ضعیفی دارد و درواقع، همین الان هم برای کاهش سلطه‌ی فیسبوک بر دنیای پیام‌رسان‌ها بسیار دیر است. ظاهرا یکی دیگر از نگرانی‌های FTC این است که فیسبوک چطور می‌تواند پس از ادغام این سه پلتفرم امنیت آن‌ها را تأمین کند.

صدور حکم قضایی درباره‌ی این اقدام فیسبوک هنوز قطعی نیست و برای قطعیت آن باید سه نفر از پنج عضو هیئت‌رئیسه‌ی این آژانس به آن رأی مثبت دهند. اگر این حکم بتواند سه رأی مثبت به‌دست آورد، باید منتظر آن باشیم FTC در ژانویه‌ی ۲۰۲۰ اقداماتش را علیه فیسبوک آغاز کند. علاوه‌براین، گزارش شده‌ است وزارت دادگستری آمریکا هم قصد دارد تحقیقات خود را درباره‌ی تک‌قطبی‌سازی‌های این غول تکنولوژی آغاز کند و در آن، درباره‌ی دستاوردهای پیشین این شرکت مانند اینستاگرام و واتساپ تحقیق و تفحص خواهد کرد. بااین‌همه، هنوز FTC اطلاعیه‌ای رسمی درباره‌ی این موضوع منتشر نکرده‌ است.