در روزهای گذشته اخباری مبنی بر هک شدن برخی بانک‌های کشور و نشت اطلاعات کاربران آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود. عده‌ای از کاربران در شبکه‌های اجتماعی تصاویری را از ایمیل دریافتی خود منتشر کردند که نشان می‌داد مشخصات کارت بانکی آن‌ها و بیش از ۱۰ میلیون مشتری دیگر به سرقت رفته است و داخل ایمیل لینکی قرار داشت که کاربر را به فایل حاوی اطلاعات کارت ۱۰ میلیون مشتری هدایت می‌کرد. البته گفته شده که بسیاری از این کارت‌ها منقضی شده و اطلاعاتی از رمز بانکی آن‌ها منتشر نشده است. اخبار زمانی جدی‌تر شدند که تعدادی از کاربران از تغییر کردن رمز اول کارت بانکی خود خبر داده بودند که گفته می‌شد این بانک‌ها اقدام مذکور را در راستای افزایش امنیت حساب مشتریان انجام داده‌اند؛ اما ازآنجایی که تغییر رمز اول بانکی تنها برای تعدادی از مشتری‌ها اتفاق افتاده بود، نگرانی‌ها در مورد لو رفتن اطلاعات بانکی شدت گرفت و کاربران خواستار توضیحی از سوی بانک‌ها شدند.

بعد از گذشت مدتی از این خبر، پنج بانک سپه، ملت، تجارت، سرمایه و قوامین در واکنش به دست به دست شدن خبر نشت اطلاعات کاربرانشان در شبکه‌های اجتماعی، این اخبار را بی‌اساس دانسته و اعلام کردند اطلاعات مشتریان همچنان دارای امنیت کافی است. ناگفته نماند که هیچ‌کدام از بانک‌ها بیانیه‌ای به‌طور رسمی منتشر نکرده‌اند اما در پاسخ به سؤال‌هایی که از آن‌ها شده، این موضوع را تکذیب کرده‌اند. همچنین برخی شنیده‌ها حکایت از این موضوع داشت که پلیس فتا و افتای ریاست جمهوری در حال پیگیری اطلاعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی برای شناسایی منبع خبر مذکور و دلیل همه‌گیر شدن آن است. ورود احتمالی افتای ریاست جمهوری به این بحث نشان می‌دهد که ظاهرا شواهدی وجود دارد که برخی از افراد با در دست داشتن اطلاعاتی سعی در نمایش لو رفتن اطلاعات بانک‌ها دارند. با این حال مسئولان بانکی به‌صورت غیررسمی تأکید کردند که اطلاعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی هیچ ارزشی ندارند و بیشتر به منظور ایجاد ترس میان مشتری‌های بانک‌ها منتشر شده‌اند.

بالاخره محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در واکنش به خبر هک شدن برخی بانک‌های کشور اعلام کرد که این بانک‌ها هک نشده‌اند بلکه پیمانکار فنی سابق یکی از مجموعه‌ها که به اطلاعات دسترسی داشته در حال باج‌خواهی به کمک این اطلاعات است. وی گفت:

بانک‌ها هک نشده بودند بلکه پیمانکار فنی سابق یک مجموعه از اطلاعاتی که به آن‌ها دسترسی داشت نسخه‌ی پشتیبان گرفته بود و اکنون با دسترسی به این نسخه در حال تهدید و باج‌گیری است. اگر برای آن سازمان مدیریت سطوح امنیتی مهم بود فکر می‌کنید اجازه می‌داد که مدیر فنی نسخه‌ای از اطلاعات را در اختیار داشته باشد. این مجموعه‌ها به مدیریت سطوح امنیتی دسترسی اطلاعات اهمیت نمی‌دهند بعد که دچار مشکل می‌شوند انتظار دارند که مرکز ماهر تمام مشکلاتشان را حل کند.