هواوی با سرمایه‌گذاری ۱/۵ میلیارد دلاری به‌دنبال جذب توسعه‌دهندگان حرفه‌ای برای بازار رایانش ابری خود است.
به‌نظر می‌رسد هواوی با معرفی سریع‌ترین خوشه‌ی آموزش هوش مصنوعی جهان و برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری ۱/۵ میلیارد دلاری برای استخدام توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، قصد ورودی قدرتمند به بازار رایانش ابری را دارد.

حجم سرمایه‌گذاری جدید غول فناوری چینی هم‌رده با رقبایی چون علی‌بابا، تنسنت، آمازون، گوگل، مایکروسافت و دیگر شرکت‌های آمریکایی حوزه‌ی ابری قرار می‌گیرد. هواوی بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی تجهیزات مخابراتی دنیا و دومین تولیدکننده‌ی بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان محسوب می‌شود؛ اما باوجود فعالیت‌ دوساله در حوزه‌ی رایانش ابری، هنوز راه درازی در پیش دارد.

کِن هو، یکی‌ از مدیران ارشد هواوی از برنامه‌ریزی غول فناوری چینی برای سرمایه‌گذاری ۱/۵ میلیارد دلاری طی ۵ سال آینده خبر داد. طبق گفته‌ی وی، آن‌ها قصد دارند تعداد توسعه‌دهندگان خود را از ۱/۴ میلیون‌ نفر به ۵ میلیون‌ افزایش دهند که چنین جهشی قطعا پشتوانه‌ی خوبی برای هواوی به‌ ارمغان خواهد آورد؛ ادعایی که اگر چینی‌ها بتوانند در عالم واقعیت به آن جامع عمل بپوشانند، قطعا شاهد تغییرات شگرفی در جایگاه هواوی و برنامه‌های آینده این غول دنیای فناوری خواهیم بود.

کن هو در ادامه‌ی صحبت‌هایش می‌گوید:

آینده‌ی بازار رایانش بسیار عظیم خواهد بود و ارزشی نزدیک‌به ۲ تریلیون دلار خواهد داشت. ما به سرمایه‌گذاری با استراتژی متمرکز‌شدن روی چهار حوزه‌ی اصلی ادامه خواهیم داد. ما مرز‌های معماری را جابه‌جا خواهیم کرد و روی ساخت پردازنده‌هایی برای شرایط مختلف سرمایه خواهیم گذاشت، مرزهای روشنی برای تجارت خواهیم داشت و یک اکوسیستم آزاد را توسعه خواهیم داد.

در ابتدای مطلب، درباره‌ی خوشه‌ی آموزش هوش مصنوعی با نام اطلس ۹۰۰ صحبت کردیم که لقب سریع‌ترین خوشه‌ی آموزش هوش‌ مصنوعی جهان را با خود به یدک می‌کشد. اطلس ۹۰۰ قدرت بالای خود را مدیون پردازنده‌های درونی‌اش است که یک اجتماع قدرتمند را تشکیل داده‌اند. برای درک بهتر میزان توان این خوشه، بد نیست بدانید آموزش ResNet-50 (استاندارد طلایی سنجش عملکرد آموزش هوش مصنوعی) با این فناوری تنها ۵۹/۸ ثانیه به‌طول خواهد انجامید؛ که نسبت به رکورد جهانی قبلی، ۱۰ ثانیه سریع‌تر است.

طبق ادعای هواوی، محصول جدیدشان امکانات بیشتری در دسترس دانشمندان به‌ویژه در حوزه‌های تحقیقاتی و نوآوری‌های تجاری قرار می‌دهد؛ از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت اطلس ۹۰۰ می‌توان به پیش‌بینی وضعیت آب‌و‌هوا، رانندگی خودران و اکتشاف نفت اشاره کرد. نکته‌ی مهم آنکه، هواوی سیستم جدید خود را در سرور‌های ابری هواوی کلاود نیز پیاده‌سازی کرده است تا افراد از سراسر جهان در صنایع مختلف دسترسی راحت‌تری به توان پردازشی اطلس ۹۰۰ داشته باشند.