در آخرین ساعات شب گذشته روابط عمومی بانک مرکزی خبر از تغییر معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی داد. به این ترتیب «مهران محرمیان» جایگزین «ناصر حکیمی» شد که در چند سال اخیر این عنوان را در اختیار داشت.

در حکم رییس کل بانک مرکزی برای معاون جدید فناوری‌های نوین آمده است: «با توجه به اهمیت تقویت، بروزرسانی و کارآمدسازی سامانه های نظارتی بانک مرکزی و ایجاد شفافیت لازم اقتصادی بر اساس سیستم های فناوری اطلاعات در حوزه های ارزی و ریالی و نظارت و کنترل جدی بر شرکت های حوزه پرداخت الکترونیکی ضروری است برنامه ریزی لازم در افق های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای پیشبرد امور فوق الذکر انجام گیرد.»

 


«مهران محرمیان» معاون جدید فناوری‌های نوین بانک مرکزی.

به نظر می‌رسد که حالا بانک مرکزی می‌خواهد شفافیت و شاید هم سرعت بیشتری در حوزه فناوری‌های نوین داشته باشد. مهران محرمیان از گروه شرکت‌های فناوری اطلاعات بانک مرکزی آمده و خدماتی در سطح ملی را در کارنامه‌اش دیده می‌شود. راه اندازی مرکز تحقیقات فناوری های بانکی، عضویت در کمیته علمی پژوهشکده پولی و بانکی کشور و برگزاری دو دوره رویداد این بانک در حوزه فناوری‌های مالی از فعالیت‌های او هستند.

اما سوال اصلی اینجاست که آیا باید انتظار تحول در بانکداری الکترونیکی و سایر سیاست‌های بانک مرکزی در زمینه فناوری‌های نوین را داشت؟ در ۱۹ تیرماه بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای هشدار داد که ایجاد شبکه پولی و پرداخت بر بستر بلاک‌چین غیرمجاز است. در هفته‌های گذشته اما خبر لغو شدن یا نشدن این اطلاعیه و سپردن مسئولیت به وزارت ارتباطات، یک چالش رسانه‌ای را میان بانک مرکزی و وزارت ارتباطات به وجود آورده بود.

از سوی دیگر واقعیت این است که سند الزامات رمزارزها که بانک مرکزی آن را در بهمن ماه منتشر کرد و قرار بود یک ماه بعد نسخه تکمیل‌تری از آن ارائه شود، هنوز سرنوشت مشخصی ندارد. از همه مهم‌تر اینکه زمان‌بندی‌های بانک مرکزی جهت گشودن درهای تازه اما مورد نیاز به سوی فین‌تک‌ها نیز دقیق نبوده است.

حال اما محرمیان که قبلاً معاون شبکه شرکت خدمات انفورماتیک بوده، سکان هدایت این بخش مهم از بانک مرکزی را بر عهده گرفته و شاید بتواند این قسمت را متحول کند. هرچند ابتدا باید دید او چه نوع تعاملی با استارت‌آپ‌های فین‌تک خواهد داشت. در این میان دست کم «امیر ناظمی»، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، گفته است که فین‌تک‌ها برای معاون جدید بانک مرکزی، یک اولویت هستند.

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر