فیسبوک هم به لیست شرکت‌های دنیای تکنولوژی که به پیام های صوتی کاربران گوش می‌دهند اضافه شد.

به گزارش بلومبرگ این شرکت تأیید کرده که پیمانکارانی برای آنالیز و رونویس پیام‌های صوتی پیامرسان Messenger استخدام کرده بود تا به بررسی میزان درک هوش مصنوعی از پیام‌های کاربران بپردازند. فیسبوک همچنین اعلام کرد که در حال حاضر این فعالیت‌ها را به خاطر نگرانی‌هایی که اخیرا در مورد آن‌ها به وجود آمده به حالت تعلیق در آورده است.

این شرکت اضافه کرد که داده‌های مورد بررسی از طرف افرادی بوده که برای این کار داوطلب شده و از این موضوع اطلاع داشتند. اما بر اساس گزارش منابع بلومبرگ، مشکل اصلی ناشی از عدم شفافیت در مورد این موضوع است. پیمانکاران TaskUs در گفتگو با بلومبرگ اعلام کرده‌اند که در مورد منشأ داده‌های صوتی و یا اینکه چرا آن‌ها باید آن‌ها را رونویس می‌کردند هیچ اطلاعی نداشته‌اند.

آنالیز پیام های صوتی کاربران

 

همین مساله تعدادی از کارمندان را به سوی این تفکر سوق داد که کارشان غیر اخلاقی است، به خصوص به دلیل اینکه محتوای برخی از مکالمات رکیک و مبتذل هم بوده. از آن طرف در سیاست‌های حریم شخصی فیسبوک قید نشده که از نیروی انسانی برای کنترل و پایش محتوای این شبکه استفاده می‌شود.

با این اوصاف عجیب نیست که فیسبوک آنالیز پیام های صوتی کاربران را متوقف کرده باشد چرا که این شرکت پیشتر هم با اتهاماتی در زمینه سو استفاده از حریم شخصی و گوش دادن به مکالمات برای تبلیغات هدفدار متهم شده بود و تهیه رونویس از پیام‌های صوتی Messenger هم قطعا کمکی به بهتر شدن افکار عمومی درباره فیسبوک نمی‌کند.

علاوه بر این با وجود جریمه 5 میلیارد دلاری که FTC به خاطر نقض حریم شخصی برای این شرکت درنظر گرفته، فیسبوک نمی‌خواهد ریسک زیر ذره‌بین بودن را بیش از این به جان بخرد. در حال حاضر چالش این است که فیسبوک بتواند بین حریم شخصی و مباحث فنی تعادل مناسبی برقرار کند. هوش مصنوعی همچنان جای کار زیادی دارد و بهبود آن هم بدون فراهم کردن داده‌های کافی کار آسانی نیست.

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر