شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه (Rosatom) تأیید کرده انفجار روز 17 شهریور (8 آگوست) که حین انجام آزمایش تسلیحاتی و نظامی رخ داده 5 کشته و 3 زخمی به همراه داشته است.

این انفجار که در حین آزمایش منبع انرژی ایزوتوپی به منظور تأمین سوخت مایع سیستم احتراق اتفاق افتاد، علاوه بر تلفات جانی باعث افزایش 20 برابری حد تشعشعات به مدت نیم ساعت در منطقه نزدیک آن به نام Severodvinsk شد.

مقامات همچنین دستور تخلیه منطقه ساحلی Dvina Bay در نزدیکی White Sea را دادند. این ناحیه علاوه بر اینکه در مجاورت منطقه نظامی محل انفجار قرار دارد، نزدیک به تجهیزات هسته‌ای تولید زیر دریایی هم هست.

بیانیه Rosatom دقیقا از تجهیزاتی که باعث انفجار شده اطلاعی به دست نمی‌دهد اما نیویورک تایمز با اشاره به سرنخ‌هایی ادعا کرده که شاید یک سلاح آزمایشی باعث انفجار شده باشد. رئیس جمهور روسیه پوتین هم پیشتر صحبت‌هایی در مورد یک موشک کروز هسته‌ای به نام Burevestnik یا Petrel به میان آورده بود که برد موثر نامحدودی دارد. در صورتی که منبع انفجار همین سلاح بوده باشد قطعا پسرفت بزرگی در روند توسعه آن تلقی می‌شود.

آزمایش تسلیحاتی

 

این اولین بار نیست که آزمایش تسلیحاتی روسیه با مشکل مواجه می‌شود. این کشور در حال توسعه یک سلاح هایپرسونیک است که قرار بوده تا سال 2019 آماده شود اما به نظر کمبود منابع و هزینه‌های بالا روند پروژه را با تأخیر مواجه کرده است.

اما به هرحال روسیه به فکر برتری نظامی بر آمریکا و اروپاست و این اتفاق تراژیک احتمالا چندان از سرعت برنامه‌های آن برای رسیدن به اهدافش نمی‌کاهد.

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر