بابونه نوعی گیاه بسیار متداول است که سالیان متمادی به عنوان یک درمان خانگی برای دردهایی مثل میگرن مورد استفاده قرار می‌گرفته با این حال منشأ خواص درمانی بابونه هنوز به صورت علمی ثابت نشده است. حالا گروهی از محققان دانشگاه بیرمنگهام با استفاده از برگ‌های این گیاه، ترکیبی خلق کرده‌اند که می‌تواند یک از بین برنده قوی سرطان باشد.

این ترکیب پارتنولید (parthenolide) نام داشته و سال‌هاست که مورد بررسی و تحقیق قرار دارد. دانشمندان بر این گمان بوده‌اند که این ترکیب یک عامل ضد سرطان است اما تا به حال تولید کاربردی آن سخت و گران بوده.

از آنجایی که بابونه و گیاهان مشابهش منبع غنی پارتنولید هستند، تیم محققان دانشگاه بیرمنگهام با شناسایی گونه‌ای که بتوان بیشترین مقدار از این ماده را از آن استخراج کرد کارشان را آغاز کردند. بعد از انجام چند آزمایش، دریافتند که بابونه بهترین انتخاب است و مقادیر زیادی پارتنولید در اواخر دوره گلدهی در آن یافت می‌شود.

خواص درمانی بابونه

 

در این مرحله آن‌ها ماده مذکور را از بابونه استخراج و تصفیه کردند و ترکیباتی از آن ساختند که برای استفاده‌های دارویی مناسب باشند. در نهایت 76 ماده جدید به دست آمد و دانشمندان با آزمایش این مواد، یک نوع خاص که می‌توانست با سلول‌های زنده واکنش دهد را شناسایی کردند.

در ادامه این ماده برای مبارزه با یک نوع سرطان که لوسمی مزمن لنفاوی نام دارد مورد استفاده قرار گرفت و اثرات مثبتی از خود نشان داد. این ماده با افزایش سطح اکسیژن انفعالی (ROS)، مولکول‌هایی که می‌توانند اثرات زیان‌باری روی سلول‌ها داشته باشند را ناپایدار می‌کند.

«جان فاسی» از محققان این پژوهش می‌گوید:

اهمیت کار ما نه تنها در این است که توانسته‌ایم روشی در دسترس برای استخراج و تولید پارتنولید ارائه کنیم، بلکه این است که در واقع خواص درمانی بابونه را به خاطر وجود پارتنولید ثابت کرده‌ایم که می‌تواند برای از بین بردن سلول‌های سرطانی مورد استفاده قرار بگیرد.

قدم‌های بعدی این تحقیق، استعمال و آزمایش این ماده روی حیوانات زنده و در مرحله بعد انسان‌ها خواهد بود.

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر