گزارش مالی مایکروسافت برای فصل چهارم سال مالی ۲۰۱۹ از افزایش سوددهی واحد سرفیس و سرویس‌های ابری حکایت می‌کند.

 

براساس گزارش مالی مایکروسافت برای سه‌ماهه‌ی پایانی سال مالی ۲۰۱۹، ردموندی‌ها کسب درآمد ۳۳.۷ میلیارد دلاری و سود خالص ۱۳.۲ میلیارد دلاری، فراتر از انتظار کارشناس‌ها عمل کردند. پس از انتشار این گزارش، ارزش سهام مایکروسافت یک درصد افزایش یافت.

مایکروسافت در فصل پایانی سال مالی ۲۰۱۹ با صرف‌نظر از برخی موارد خاص، موفق به کسب ۱.۳۷ دلار به‌ازای هر سهم شد و درآمد آن به ۳۳.۷۲ میلیارد دلار رسید؛ در‌حالی‌که تحلیلگران مؤسسه‌ی مالی Refinitive این اعداد را برای شرکت مستقر در ردموند به‌ترتیب ۱.۲۱ دلار به‌ازای هر سهم و ۳۲.۷۷ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده بودند.

 

براساس بیانیه‌ی مایکروسافت، نسبت به بازه‌‌ی زمانی مشابه در سال مالی گذشته، درآمد این شرکت در فصل چهارم منتهی به ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹، رشدی ۱۲ درصدی را تجربه می‌کند. آمار مؤسسه‌ی FactSet نشان می‌دهد که مایکروسافت برای نهمین فصل متوالی به رشدی دو رقمی در میزان درآمد دست می‌یابد.

ارزش سهام مایکروسافت امسال ۳۴ درصد رشد داشت. به‌لطف چنین رشدی و با ادامه‌ی اعتماد سرمایه‌گذاران به توانایی‌های ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در تحکیم کسب‌وکار ابری و کسب پیروزی‌های پیاپی در رقابت با آمازون، ارزش بازار شرکت در سال جاری میلادی از مرز یک تریلیون دلار نیز عبور کرد.

 

درآمد ۳۳.۷ و سود خالص ۱۳.۲ میلیارد دلاری


واحد کسب‌وکار Intelligent Cloud مایکروسافت که مواردی همچون سرویس ابری عمومی آژور، ویندوز سرور، SQL Server، ویژوال استودیو، گیت‌هاب و سرویس‌های مشاوره‌ای را دربرمی‌گیرد، در فصل پایانی ۱۱.۳۹ میلیارد دلار از درآمد مایکروسافت را شکل داد؛ درحالی‌که تحلیل‌گران FactSet درآمد این بخش را ۱۱.۰۲ میلیارد دلار پیش‌بینی می‌کردند.

درآمد آژور رشدی ۶۴ درصدی را نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته تجربه می‌کند که کمترین میزان رشد واحد یادشده طی چهار سال اخیر به‌حساب می‌آید. مایکروسافت اعداد دقیقی از درآمد واحد آژور ارائه نمی‌دهد؛ اما اذعان دارند که درست‌مانند فصل‌های گذشته، طی سه‌ماهه‌ی اخیر نیز قراردهای طولانی‌تر و بزرگ‌تری را برای آژور پیش‌بینی می‌کردند.

 

سرویس‌های ابری؛ ستاره‌ی گزارش‌های مالی مایکروسافت


در آستانه‌ی انتشار گزارش مالی سه‌ماهه‌ی چهارم، تحلیل‌گران بانک آمریکا مریل لینچ، کی‌بنک کپیتال مارکتس و استیفل، پیش‌بینی می‌کردند که رشد واحد آژور به حدود ۶۸ درصد کاهش خواهد یافت. تحلیل‌گران استیفل تحت رهبری برد ری‌بک؛ شخصی که خرید سهام مایکروسافت را توصیه می‌کند، تعدیل رشد آژور را بیش از آنکه ناشی از افت تقاضا بداند، نتیجه‌ی قانون اعداد بزرگ برمی‌شمارند.

تحلیل‌گران گلدمن ساکس، تحت رهبری هیتر بلینی نیز که همچون ری‌بک، خرید سهام مایکروسافت را توصیه می‌کند، چنین می‌گویند:

بررسی‌های ما طی این فصل باز هم نشان از ادامه‌ی رشد آژور داشت؛ عاملی که به مایکروسافت کمک می‌کند تا با افزایش مدت و ارزش قراردادهای آژور، از وضعیت کلی رشد بازار [سرویس‌های ابری] به میزان چشمگیری پیش بیافتد.

کسب‌وکار رایانش شخصی که واحدهای ویندوز، سرفیس، ایکس‌باکس و موتور جست‌وجو را دربرمی‌گیرد، فصل چهارم سال مالی ۲۰۱۹ را با درآمدی ۱۱.۲۸ میلیارد دلاری به پایان برد؛ درحالی‌که مؤسسه‌ی FactSet برای این کسب‌وکار درآمدی بالغ بر ۱۰.۹۹ میلیارد دلار را پیش‌بینی می‌کرد. اگرچه مایکروسافت تابه‌اینجای سال ۲۰۱۹، هیچ‌یک از مدل‌های سرفیس را به‌روز نکرده، این واحد رشدی ۱۴ درصدی را در میزان درآمد خود تجربه می‌کند که نشان از فروش خوب دستگاه‌های سرفیس دارد. پیش‌بینی می‌شود که ردموندی‌ها در ماه اکتبر امسال، از مدل‌های جدید سرفیس پرو و سرفیس‌بوک پرده بردارند.

 

آمارهای امیدوارکننده از واحد سرفیس


مایکروسافت طی سه‌ماهه‌ی اخیر، در رویداد E3 تمرکز بسیاری بر حوزه‌ی بازی داشت؛ اما کسب‌وکار بازی این شرکت دچار سکون شده است. درآمد واحد گیمینگ ردموندی‌ها طی فصل پایانی سال مالی ۲۰۱۹ افتی ۱۰ درصدی را تجربه کرد. بخش نرم‌افزار و سرویس‌های ایکس‌باکس نیز با کاهشی ۳ درصدی در میزان درآمد خود مواجه بود.

واحد بهره‌وری و کسب‌وکارهای مایکروسافت که آفیس، داینامیکس و لینکدین را دربرمی‌گیرد، طی سه‌ماهه‌ی پایانی سال مالی ۲۰۱۹ به درآمد ۱۱.۰۵ میلیارد دلار دست یافت که فراتر از پیش‌بینی ۱۰.۷۰ میلیارد دلاری FactSet به‌حساب می‌آید.

تحلیلگران مؤسسه‌ی استیفل به آمار اخیر IDC در خصوص عرضه‌ی کامپیوترهای شخصی که رشدی ۴.۷ درصدی را نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته‌، به‌لطف افزایش سرعت تأمین پردازنده‌های اینتل نیز اشاره دارد. آن‌ها اعتقاد دارند که چنین آمار فراتر از انتظاری، در نهایت به بهبود وضعیت کسب‌وکار ویندوز طی سه‌ماهه‌ی اخیر کمک می‌کند.

 

گیمینگ؛ پاشنه‌ی آشیل مایکروسافت


براساس اعلام مایکروسافت، درآمدش از کسب‌وکار ابری تجاری با افزایشی ۳۹ درصدی نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته به ۱۱ میلیارد دلار رسیده است. این کسب‌وکار، آژور، اشتراک سازمانی آفیس ۳۶۵، نرم‌افزار سازمانی داینامیکس ۳۶۵ و محصولات تجاری لینکدین را در بطن خود دارد.

مایکروسافت طی سه‌ماهه‌ی پایانی سال مالی ۲۰۱۹ هزینه‌ی سرمایه (هزینه‌ای که برای تصاحب یا حفظ دارایی‌های ثابت، نظیر ساختمان‌ها، زمین‌ها و تجهیزات صرف می‌شود)، معادل ۵.۳ میلیارد دلار صرف کرده است که بیشتر هر فصل دیگری طی چهار سال اخیر است.

 

برای دیدن اخبار فناوری بیشتر اینجا کلیک کنید

منبع خبر