گروهی از افراد مبتلا به ایدز در دنیا وجود دارد که دارای قابلیتی نادر هستند: کنترل عفونت های ناشی از این ویروس به طور طبیعی. پس از سال ها تحقیق محققان انستیتوی پاستور پاریس، موفق شده اند با برنامه ریزی دوباره سلول هایی که چنین قابلیتی ندارند، آن ها را نیز به توانایی فوق العاده کنترل ایدز مجهز کنند.

انجام این تحقیقات بیش از ده سال به طول انجامید
کمتر از یک درصد افراد مبتلا به این بیماری در جهان قادر به کنترل ایدز هستند. این گروه که به «کنترل کننده های ایدز» معروفند حتی پس از گذشت ده سال از آلوده شدن، دارای هیچ نشانه ای از تکثیر این ویروس در خونشان نیستند. سال 2007 بود که دانشمندان بخش HIV انستیتو پاستور موفق به کشف دلیل این موضوع شدند. به نظر می رسد سلول های CD8 (سلول های ایمنی که به سلول های حافظه دار معروفند) موجود در خون کنترل کننده های ایدز به طور خاصی مقاوم بود و به سرعت سلول های CD4 آلوده شده را نابود می کرد.

درک نقش سلول های CD8 در این اتفاق موفقیت بزرگی بود، اما این که چه عاملی آن ها را خاص می کرد هنوز مشخص نبود. در نتیجه تحقیقات بیش از ده سال ادامه پیدا کرد تا عامل قدرت بالای سلول های کنترل کننده CD8 مشخص شود، به امید اینکه روزی با شبیه سازی آن در سلول های CD8 عادی بتوان آن ها را نیز به طور طبیعی قادر به کنترل ایدز کرد.

کنترل ایدز

 

این تیم متوجه شد سلول های CD8 عادی تنها از گلوکز به عنوان منبع تغذیه استفاده می کند، در نتیجه احتمال خستگی و مرگ سلولی در آن ها بالاست. با این حال سلول های CD8 کنترل کننده ایدز قادر بودند برای زنده ماندن و تامین انرژی از منابع مختلفی استفاده کنند، خصوصا انرژی تولید شده توسط میتوکندری شان. نتیجه تحقیقات آن ها به همراه توضیح تکنیکشان برای برنامه ریزی دوباره سلول ها این هفته منتشر شده است.

برنامه ریزی دوباره سلول های ایمنی امکان پذیر است
برای برنامه ریزی دوباره و و بالا بردن سطح فعالیت میتوکندری سلول های عادی، دانشمندان از اینترلوکین 15 استفاده کردند، ماده ای که توسط سیستم ایمنی ترشح می شود. پس از آن سلول های CD8 دستکاری شده عادی مانند کنترل کننده های ایدز قادر به نابود کردن سلول های CD4 آلوده شده بودند. برنامه ریزی دوباره سلول های ایمنی آنقدر هم که برخی فکر می کنند غیر قابل انجام نیست، کما اینکه هم اکنون از همین روش برای پیدا کردن راه حل برای درمان سرطان استفاده می شود. اما این اولین بار است که از چنین کاری برای درمان و کنترل ایدز استفاده شده است.

مرحله بعدی این آزمایش دستکاری سلول های CD8 افراد عادیست که به باور این تیم در آینده نزدیک ممکن است.

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر