اولین بار در سال 2007 بود که خط تولید محصولات ایران خودرو در سوریه افتتاح شد و تصمیم بر آن گرفته شد که سمند ایرانی در این کشور با نام شام راهی بازار شود. اما پس از آن برهم خوردن شرایط اقتصادی ایران خودرو در دور قبلی تحریم ها و وقوع جنگ سنگین داخلی در سوریه باعث شد تا عرضه خودروهای این شرکت در دیار شام دچار وقفه شود.

با این حال نتیجه یک جستجوی اینترنتی ساده نشان می دهد که تاکنون بارها در سال های 2013، 2015 و اوایل 2019، خبر بازگشت رونق به خط تولید شرکت سیامکو منتشر شده است. به تازگی نیز اطلاعات دیگری به رسانه ها راه یافته که نشان می دهد بازار رو به احیای سوریه، مجددا پذیرای محصولات ایرانی خواهد بود.

شام دنا سوریه ایران خودرو

 

سیامکو بزرگترین خط تولید برون مرزی ایران خودرو محسوب می شود و علاوه بر خانواده شام (سمند) قرار است پذیرای محصولاتی نظیر شمرا (پژو 207)، پالمیرا (دنا)، شمرا (رانا) و شهبا (سورن) باشد، همینطور عرضه دو خودرو چینی و مدل های کار و تجاری نیز در برنامه این شرکت خودروسازی سوری ایرانی قرار دارد.

در شرایط فعلی و با توجه به شدت تحریم های خودروسازی که به شکل ظالمانه و یکجانبه توسط آمریکا اعمال شده است، به نظر می رسد که تولید و صادارت خودروهای ایرانی می تواند از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار باشد اما پرسشی که در این خصوص مطرح می شود، این است که با توجه به کمبود قطعات و ناقص بودن خودروها در خطوط تولیدی داخلی ایران خودرو، آیا اساسا امکان صادرات گسترده خودرو به کشورهای منطقه وجود دارد یا خیر؟

این درحالیست که پیش از این خبرهایی از عرضه خودروهای ایرانی در آذربایجان، ونزوئلا و چند کشور آفریقایی منتشر شده بود که از وضعیت خطوط تولیدی آن ها درشرایط فعلی اطلاع چندانی در دست نیست.

اما در خصوص خطوط تولید سوریه به نظر می رسد که شرایط متفاوتی برقرار باشد، ریمه قادری وزیر امور اجتماعی و کار سوریه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که آیا بعد از پایان جنگ در سوریه، خودروی «شام» توسط ایرانی‌ها در آن کشور هنوز تولید می‌شود، گفت: گرچه کارخانه‌های خودروسازی در سوریه بر اثر جنگ خساراتی متحمل شدند، اما بعد از جنگ سعی کردیم آنها را به مدار تولید برگردانیم و تلاش ما این است که خودروسازی در کشور سوریه ادامه داشته باشد. در حال حاضر خط تولید خودروی ایران «شام» در سوریه مشغول کار و تولید است.

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر