وزارت دفاع روسیه اخیرا در مصاحبه با Izvestia اعلام کرده که نه تنها جوخه‌های ارتش را به پهپادهای نظامی کوچک مجهز خواهد کرد بلکه در نهایت قصد دارد این پهپادها را به سلاح نیز تجهیز کند.

به گفته وزارت دفاع در حال حاضر بمب‌های کوچکی (miniature bombs) به همین منظور در حال توسعه هستند. به نظر می‌رسد این تصمیم بر اساس تجربه روس‌ها در سوریه اتخاذ شده باشد، جایی که داعش تلاش کرده بود تا با پهپادهای خود که به مواد منفجره مجهز شده بودند به یکی از پایگاه‌های روسیه حمله کند.

پهپادهای نظامی

 

هنوز برنامه زمانی و یا مشخصات فنی این پهپادهای نظامی مشخص نشده و ممکن است بتوان آن را یکی از بلوف‌های نظامی روسیه به شمار آورد چرا که مثلا تولید موشک‌های هایپرسونیک هم که جزو برنامه‌های نظامی این کشور بوده با مشکلاتی مواجه شده است.

سیستم تسلیحاتی هایپرسونیک روسیه که قرار است با سرعتی 20 برابر سرعت صوت پرواز کند، برای آماده سازی در سال 2019 برنامه ریزی شده بود اما با به وجود آمدن برخی مشکلات بر سر راه توسعه آن، روسیه به برنامه مورد نظرش نخواهد رسید. به نظر می‌رسد این کشور باید منبع دیگری برای تامین فیبر کربن مورد نیاز در ساخت این موشک پیدا کند چرا که موادی که در حال حاضر در اختیار آن‌ها قرار دارد برای دمای بالای پرواز فراصوت مناسب نیست.

اما مساله اصلی تاثیرگذاری این ایده است. با اینکه پهپادها می‌توانند سریع حرکت کنند اما احتمالا در برابر تیراندازهای حرفه‌ای و تکنولوژی‌های ضد پهپاد نتوانند عملکرد مناسبی از خود نشان دهند. این تجهیزات در مکان‌هایی که امکان ردیابی آن‌ها وجود ندارد مثل خیابان‌های شهری یا مکان‌های بسته کاربرد بیشتری خواهند داشت.

به هر حال واضح است که در آینده نزدیک رباتیک نقش پر رنگ‌تری در میادین جنگ خواهد داشت و کشورها بیشتر به سمت استفاده از پهپادها و سایر تکنولوژی‌های مشابه روی خواهند آورد.

 

برای دیدن مطالب فناوری بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

منبع خبر